Le Pilat sous la neige

Lever de soleil au Crêt de la Perdrix IV

Je vous propose un nouvel album Neige(s) au Pilat de photos réalisées lors de différentes sorties raquettes sur les Crêtes du Pilat.

Lumières matinales, ciel bleu et pur, nuages lourds, blizzard..., cette série offre de belles variations sur les paysages sculptés par la neige et le vent, entre la Jasserie, le Crêt de la Perdrix et le Crêt de l'Oeillon.

Je vous propose également de découvrir Joris Kiredjian, un maitre en matière de photos de montagne et source d'inspiration.

www.paysage-de-montagne.com
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Photo du mois - Décembre

Nous voici dans le sprint final vers les grandes bouffes et les petits cadeaux...

Au moment où l'année se termine, voici la photo que je vous propose pour ce mois de décembre.
Je vous souhaite, à toutes et tous, de bonnes vacances de Noël et de très heureuses fêtes de fin d'année !

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Cette photo a été faite en décembre 2010, à la cascade de Bout, du coté de Champoly.

Les projections d'eau très froide avaient fini par créer de très jolies formes glacées.

Nouvelles photos de la Fête des Lumières

Place St Nizier / 2013Après une édition 2013 très intéressante, j'ai ajouté quelques photos dans l'album des Fêtes des Lumières de Lyon.

Je vous invite à découvrir (ou redécouvrir) cet album montrant les batiments mis en lumière lors des différentes éditions des festivités du 8 décembre.
Cette année, une mention toute particulière pour le «Mur des Lyonnais», où les auteurs ont réussis à donner vie aux personnages célèbres de la ville de Lyon.

Bonne visite.

Balade sur les crêtes du Pilat

Suite à toute la neige tombée sur le Pilat ces derniers temps, je suis monté à la Jasserie de bonne heure le week-end dernier, espérant photographier un beau lever de soleil sur les crêtes enneigées.

De la neige, j'en ai eu à profusion, avec des sculptures originales créées par le vent, mélange de stalacHites (stalactites ayant poussé à l’horizontale !) et de flammes figées.
Mais le soleil m'a fait défaut : les nuages que j'espérais dépasser en montant à la Jasserie sont restés bien accrochés entre 1000 et 1500m, alors que la veille, la brume s'était dissipée et un magnifique soleil inondait les sommets.

L'occasion de ressortir les raquettes dans un épais brouillard et de tenter quelques clichés...

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Au final, une balade sympa, le nez collé sur le GPS, avec un sentiment très curieux de fin du monde.
Avec le brouillard, on pouvait imaginer que le neige était de la cendre qui avait pétrifié tous les arbres, et que le pilat avait subi des nuées ardentes.
(cliquez sur la photo pour voir le diaporama).

«Expose to the right» in photography in RAW format

We often read in the photographic literature that it is very interesting to «expose to the right» when shooting in RAW format.

In other words, slightly over-expose his pictures during shooting, then adjust the correct exposure in post-processing (eg in Lightroom).

I would like to share with you an analogy that explains the reasons of this technique.

Capteur Canon 6D

A digital sensor is an analog-digital converter, that is converting image through the lens into digital information, usable by the electronic circuits of the camera, and more generally, compatible with the numeric world (storage, image processing, distribution,...).

Like any converter, it converts the relevant informations, the image, and adds unnecessary informations, called noise.

To use full capacity of the sensor and to get the best quality image in the RAW file, we can use an analogy with musical recording.

When recording music, they are two concepts, gain (recording volume) and distortion.
To illustrate these concepts, we can  remember vu-meter, which allows to adjust the level of the recorded sound without it reaches the «red zone», synonymous of distortion.

vu mètreThus, we will try to turn up the gain as much as possible in order to have the best quality of recorded sound. With this operation, we aim an optimal signal amplification with as less noise as possible (the best S/N ratio).

If the gain is not high enough on record, we will need to increase the volume when listening. In this case, we amplify the sound, but also the noise: the sound can be heavily polluted by noise.

Furthermore, do not turn up the gain too much, because it may generate distortion.
In this case, the signal with too high level can not be properly processed by the recorder (the signal is clipped, saturated) and can never be properly restored on subsequent listening (sound is distorted).

In photography, it is the same!

The camera histogram controls the exposure.

histogramme-gauche

If the photo is under-exposed, the relevant informations of the image are mixed with noise. When developing the RAW file, we will have to increase the exposure to make up the under-ex, which will raise the level of noise in the image, particularly in low-lights.

histogramme-droite

On the contrary, if the picture is very over-exposed, high-lights are «burned» (the sensor can not record additional information: we have nothing else but white). When developing the RAW file, we will have to decrease the exposure to make up the over-ex, but the informations are definitively lost (the «burned» areas remain white).

histogramme-centre

«Expose to the right» its RAW (correctly over-expose his pictures) re-uses the concepts used for sound recording: maximize the recorded informations in order to have the noise level as low as possible in low-lights, while taking care not to saturate the high-lights.

When developing the RAW file, we can restore the good exposure of the picture, but with a better quality than if the photo had been exposed normally, or worse, if it had been under-exposed.

Of course these arguments are not valid for JPEG format.
In this case, as the photo is «frozen» in a less rich format than RAW format, we have to shoot with good exposure because it is very difficult to correct photos after they have been under or over exposed.

This shows you one of the advantages of shooting in RAW format, I shall return to this subject shortly.